Priopćenje !!!
Građanima Omiša,omiškog priobalja i zaobalja,medijima i široj javnosti!!!
Predmet: SJEDNICA GRADSKOG VIJEĆA SAZVANA OD GRUPE VIJEĆNIKA NA TEMU:
-Zaobilaznica grada Omiša
-Zaobilaznica Gata-Zvešanje, spoj s autocestom čvor Blato n/C
-Donja zaobilaznica gradska luka -Zakučac
Nakon zahtijeva za sazivanje tematske sjednice gradskog vijeća grada Omiša koju je pokrenula grupa vijećnika HDZ-a, HDS-a i HSP-a redovnom procedurom dana 2.8.2016. uputili smo dopis (u prilogu) predsjedniku gradskog vijeća i svim gradskim vijećnicima gdje smo sve vijećnike pozvali na politički konsenzus, a ujedno smo predsjedniku gradskog vijeća ponudili stručnjaka koji bi potpuno ravnopravno, argumentirano sudjelovao u stručnoj raspravi i postavljao pitanja stručnim ljudima i predstavnicima Hrvatskih cesta. Obzirom da je tematska sjednica polučila previranja i ostavila nejasnoće, kako na relaciji grad Omiš-Hrvatske ceste, tako je ostavila nejasnoće i široj javnosti.
Upravo zato ispred Hrvatske demokršćanske stranke-ogranak Omiš nakon što smo saslušali sudionike tematske sjednice iznosimo vam ovo priopćenje i zaključak:
Radi razumijevanja cijele situacije i ovog cestovnog raspleta navesti ćemo vam osnovne dijelove koji su bitni da bi kompletni rasplet obilaznice Omiša bio potpuno funkcionalan:
1. OBILAZNICA GRADA OMIŠA –GORNJA OBILAZNICA
Trasu Obilaznice Omiša (gornja obilaznica) potrebno je izvesti s korekcijom trase u odnosu na postojeće projektno rješenje kojem je neizostavno potreban čvor “Omiš -centar“, odnosno“čvor Zakučac“. Na taj način obilaznica se veže s državnom cestom D70, kako u pravcu Tugara i Splita tako i u pravcu čvora “Blato n/C“. Ujedno svako vozilo koje prometuje budućom brzom cestom Split –TTTS- Podstrana –Dugi Rat –Omiš (zapad)- Omiš (istok), bilo da dolazi iz pravca Splita ili Makarske može se s brze ceste na tvom čvoru isključiti iz prometa i uključiti u promet, bilo da se radi o potrebi dolaska ili odlaska iz Omiša. Takvim rješenjem na isti čvor mogu se priključiti i sva vozila koja dolaze iz pravca čvora “Blato n/C“ i iz pravca Tugara, odnosno Splita.
Ovo rješenje uporno je zagovarao i zagovara Ivan Vulić, dipl. ing. građ. s grupom inženjera, inače po korijenu Zakučanin i čovjek koji uz neosporno stručno znanje o Omišu i van cestovnih tema uvijek pristupa s posebnim žarom i ljubavi. Podršku u tom vremenu 2006. godine dala mu je udruga Omiška stina za vrijeme pok. gospodina Nikše Čečuka, ali na žalost bez javne podrške tadašnjih struktura vlasti grada Omiša.
Danas će čvor“Omiš -centar“, odnosno“čvor Zakučac“ ipak biti izveden (nadajmo se) samo je pitanje na koji način. Hrvatske ceste su uporno kroz proteklo vrijeme kroz niz dopisa i korespodencija odbijale takvo rješenje dok nisu došle do zaključka da im je potreban operativni tunel ″ Komornjak sjever″ i dio trase kojom se obilaznica Omiša ipak spaja s državnom cestom D70. Kako će konačno izgledati čvor “Omiš -centar“ očekujemo da vidimo od Hrvatskih cesta koje će skoro gradskom vijeću dostaviti konačno rješenje čvora “Omiš -centar“, odnosno“čvora Zakučac“.
Stoga iz svega izrečenog iznosimo razmišljanja struke i donosimo zaključak da je obilaznica Omiša strateški projekt razvoja grada Omiša, koji je izostavljanjem čvora “Omiš -centar“, odnosno“čvor Zakučac“ investicija je bez pokrića koja ni približno ne zadovoljava prometne potrebe grada Omiša.
2. OBILAZNICA GRADA OMIŠA – DONJA MINI OBILAZNICA
Donju zaobilaznicu grada Omiša gradska luka –Planovo-Zakučac (Lisičina) tijekom IZMJENE I DOPUNE PROSTORNOG PLANA GRADA OMIŠA 2011. godine u razdoblju od 20. listopada do 3. studenoga 2011. godine predložila je udruga za očuvanje sela Zakučac “Sv. Leopold Bogdan Mandić” s ciljem planiranja FOŠALA u pješačku zonu.
U sklopu javne rasprave od upravnog odjela za komunalno stambenu djelatnost i uređenje prostora i zaštitu okoliša grada Omiša stigao je odgovor u sklopu javne rasprave nadnevka 3.4.2013. (Klasa:350-01/08-01/39, ubroj: 2155/01-05-13/0-2-5) u kojem se navodi citiram: ”A. Promet ne prihvaća se. Prometno rješenje je usklađeno s prometnim rješenjem iz PPSDŽ. Nove trase i rješenja bi trebalo detaljnije ispitati pa je prijedlogom izmjena i dopuna PPUG Omiša predložena izrada Prometne studije koja bi trebala odgovoriti na pitanja boljeg funkcioniranja na topografski vrlo složenom području grada Omiša”
Radi poznavanja činjeničnog stanja i istine o donjoj (mini) obilaznici konstatiramo:
a) Gradsko vijeće grada Omiša u tadašnjem sazivu (8.travnja 2013.) nije prihvatilo među ostalim prijedlog mini obilaznice grada Omiša gradska luka –Planovo-Zakučac (D70).
b) Gradsko vijeće grada Omiša u sadašnjem sazivu prihvatilo je sličnu verziju mini obilaznice grada Omiša gradska luka –Planovo-Zakučac (nešto korigiranu i izmjenjenu) u sklopu IZMJENE I DOPUNE PROSTORNOG PLANA GRADA OMIŠA (VI) 2015. godine.
Stoga iz svega iznesenog iznosimo razmišljanja struke i donosimo zaključak da je donja obilaznica grada Omiša (mini obilaznica) gradska luka –Planovo – Zakučac (D70) višenamjenski objekt koja rješava usijani prometni tok i omogućuje da Fošal postane pješačka zona. Ne degradira gornju obilaznicu , već s gornjom obilaznicom čini jedinstvenu cjelinu i rješava prometnu gužvu užeg dijela grada, a ujedno rješava i ostale višenamjenske komunalne probleme i potrebe grada Omiša (vodovod, kanalizacija i sl.).
3. DRŽAVNA CESTA D70 –D8 (Priko) –TUNEL ″PRIKO″-TUNEL ″LISIČINA″ DO UKLAPANJA NA POSTOJEĆU TRASU D70 (BUDUĆI ČVOR ″ZAKUČAC″)
Ovaj koridor (dionica državne ceste D70) prikazan na situaciji koja se nalazi u prilogu ovog priopćenja (smeđa boja) i sastojao bi se se od dva tunela (Priko L=cca 50 m’, Lisičina L=cca 360 m’) i trase ukupne dužine L=cca 1000 m’ (od spoja s D8 do tunela „Priko“, od tunela „Priko“ do tunela „Lisičina“, te od tunela „Lisičina“ do spoja na postojeću D70 -čvor ″Zakučac″.
Radi poznavanja činjeničnog stanja i istine o ovom koridoru konstatiramo:
a) Gradsko vijeće grada Omiša u tadašnjem sazivu (8.travnja 2013.) izbacilo je ovaj koridor buduće državne ceste D70 na potezu spoja na D8 ( Priko)-tunel ”Priko”- tunel ”Lisićina” s ostatkom trase do uklapanja na postojeću trasu D70 (sada već rekonstruiranu) iz prostorni plan grada Omiša.
b) Gradsko vijeće grada Omiša u sadašnjem sazivu u sklopu IZMJENE I DOPUNE PROSTORNOG PLANA GRADA OMIŠA (VI) 2015. godine nije prihvatilo prijedlog HDS-a da se državnu cestu D70 na potezu spoja na D8 ( Priko)-tunel ”Priko”- tunel ”Lisićina” s ostatkom trase do uklapanja na postojeću trasu D70 (sada već rekonstruiranu) vrati u prostorni plan grada Omiša.
Ovaj koridor koji je neosnovano izbačen iz prostornog plana grada Omiša trajna je veza i kvalitetno prometno rješenje dijela državne ceste D70 na potezu D8 (Priko) –tunel ”Priko”- tunel ”Lisićina” -čvor ″Zakučac″ (spoj na obilaznicu Omiša). Ovim koridorom državne ceste D70 ne ugrožava se gospodarski interes grada Omiša i postojeća industrijska zona (I1) Lisičine, odnosno ciljano buduća zona M3 koju predlaže tvrtka ”Galeb” d.d. jer nema višeg gospodarskog interesa od kvalitetne cestovne mreže koja u ovom slučaju trajno obilazi naselje Zakučac s svim bočnim i uzdužnim smetnjama, kao i oštri zavoj ispod hotela ″Dvor“ na samom ulazu u Omiš, a ujedno ovim koridorom skraćuje se predmetna dionica državne ceste D70.
Stoga iz svega iznesenog iznosimo razmišljanja struke i donosimo zaključak i tvrdimo upravo suprotno: Mini obilaznica Omiša (luka Omiš –Planovo-D70) koju čine tunel ″Mirabela″, dio trase i most ″Zakučac″ veže se na ovu trasu, odnosno čini jedinstvenu cjelinu prometnog raspleta grada Omiša i na kvalitetan način bila bi povezana na budući čvor ″Omiš-centar″, odnosno čvor ″Zakučac″. U suprotnom i sama mini obilaznica krnje je prometno rješenje.
Očito samo zbog politike u kojem nažalost interes nižeg gospodarskog reda (industrijska zona –I1 Lisičine, odnosno ciljano buduća zona M3) ugrožava interes višeg gospodarskog reda (ovaj koridor D70), a mišljenje prometnih stručnjaka konzumira se samo po potrebi, ova trasa nema političku podršku kako sadašnje tako ni bivše vlasti grada Omiša.
4. DRŽAVNA CESTA D70 –OBILAZNICA GATA –ZVEŠANJE S OSTATKOM TRASE DO ČVORA BLATO n/C
Saznanje koje smo dobili od predstavnika Hrvatskih cesta u kojem je naglašeno da ova cesta neće ući u četverogodišnji plan izgradnje 2016. -2020. godina čini nas žalosnim, ali upravo zbog toga još čvršćim i odlučnijim da napravimo sve predradnje kako bi ova cesta koja je ujedno i životna cesta grada Omiša ušla u naredne planove izgradnje nakon 2020. godine.
Obzirom da je ova cesta prirodna i najbliža veza grada Omiša s, a ujedno i razvojna cesta ruralnog područja grada Omiša, odnosno područja srednjih, gornjih Poljica i ostalog dijela omiškog zaobalja u narednom periodu treba poduzeti niz aktivnosti na izradi i dovršetku upravnih postupaka koji su preduvjet da se ova dionica i ova cesta krene u realizaciju iza 2020. godine.
Činjenično je stanje da je samo Dionica 1 Gata-Zvečanje (km: 0+000 do km:4+500) na nivou glavnog projekta, dok za Dionicu 2 i Dionicu 3 od km: 4+500 do km: 8+122 treba ishoditi izdavanje lokacijske dozvole, a nakon toga pristupiti izradi glavnog projekta.
Upravo nakon zahtjeva za izdavanje Izmjena i dopune lokacijske dozvole za gornji zahvat, odnosno Dionicu 2 i Dionicu 3 od km: 4+500 do km: 8+122 koje su zatražile HRVATSKE CESTE d.d. dana 12.4.2016. godine zastupane po tvrtki Geoprojekt d.d. uslijedio je i upit grada Omiša, odnosno gradonačelnika grada Omiša nadnevka 3. svibnja 2016. godine na koji Hrvatske ceste do danas nisu odgovorile (upit u prilogu).
Stoga iz svega iznesenog iznosimo razmišljanja struke i donosimo zaključak:
Grad Omiš u narednom periodu treba se ozbiljno uhvatiti u kaštac s ovom problematikom kako bi na vrijeme i u primjerenom roku bila konačno definirana cjelokupna trasa obilaznice Gata –Zvečanje i završeni svi upravni postupci, samim time trebaju biti izrađeni i glavni projekti za ostale nedefinirane dionice obilaznice Gata –Zvečanje. Jedino takvim pristupom i političkim konsenzusom može se pristupiti realizaciji ove dionice, koju grad Omiš i ovaj kraj zaslužuju.
5. ZAKLJUČAK
Grad Omiš i njegovi stanovnici trebaju bi svjesni važnosti svih ovih dijelova koji čini cjeloviti prometni rasplet, a ujedno i razvojni zamašnjak. Stoga političari, a i sama struka treba biti svjesna da podjele i previranja kada su u pitanju ovako značajni projekti ne vode nikamo. Citirajući riješi gospodina Dadića (″Predlažem da Hrvatske ceste, grad Omiš i županija u cjelini nađu načina da se odustane od ovog projekta sad koji košta 200 – 250 miliona kuna, da se napravi ovaj dio kroz Omiš, da odustanete privremeno od izgradnje ovog gore i da radite donju obilaznicu Omiša″) kojeg je gradonačelnik Kovačić uzeo da brani interese grada Omiša držimo neozbiljnim. Uostalom kao prometni stručnjak mogao je kritično pisati o prometnom raspletu grada Omiša kao što su radili i stručnjaci relativno davne 2006. godine i na takav način u začetku predložiti svoje varijantno rješenje, obzirom da je i 80-tih godina nešto pisao o tome.
U tom smislu jasnog smo stava da grad Omiš treba dovršiti gornju obilaznicu s umetanjem čvora ″Omiš centar″, odnosno čvora ″Zakušac″ u sklopu multimodalne platforme, a svim političkim sredstvima i utjecajem pronaći sredstva da u skoroj budućnosti izgradi i donju obilaznicu užeg dijela grada luka Omiš –Planovo-D70, odnosno da riješi prometni rasplet na način koji smo gore i opisali, i za koji se borimo dugi niz godina isključivo za dobrobit šireg javnog interesa našega grada.
Naposljetku iz svega gore iznijetog nameće se sljedeće:
Sastanci ovog tipa kao što je bila prošla tematska sjednica u ovakvom sastavu nisu potrebni, jer nisu polučili nikakve relevantne zaključke, već su se nametnula previranja i dileme koje nisu potrebne gradu Omišu.
Pojedinačno razmatranje ″gornje i donje obilaznice grada Omiša″ nije za usporedbu, jer gornja obilaznica rješava problem grada Omiša i gravitirajućeg područja na istoku i sjeveru ( prema Makarskoj i prema čvoru Blato n/C) sagledavajući integrali promet (zračna luka Split, trajektna luka Split, zeljezniški i autobusni kolodvor u Splitu, promet s autoceste i obrnuto), dok donja obilaznica rješava gradski promet Fošala i prenamjenu Fošala u pješačku zonu.
Izgradnja kompletnog omiškog čvora je kompatibilan s izgradnjom gradske luke Omiš i uređenjem obalnog područja i plaža zbog evidentnog viška kvalitetnog materijala pri iskopu navedenih dionica. Time se postižu znatne uštede financijskih, a samim time i proračunskih sredstava.
Izgradnja omiškog prometnog čvora i gradske luke su u nadležnosti istog resornog Ministarstva mora,prometa i infrastrukture, pa bi se sljedeća ozbiljna rasprava trebala voditi u nazočnosti ministarstva i uprava zaduženih za ovu problematiku.
Naravno sve ovo treba napraviti po hitnom postupku dok još ima vremena.
Hrvatska demokršćanska stranka-ogranak Omiš
Predsjednik ogranka
Denis Dujmović, ing. građ.